دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اندونزی از صدور دستور انحلال حزب التحریر خبر داد که خواستار ایجاد خلافتی براساس قانون شریعت در این کشور جنوب شرق آسیا است.

 دستور انحلال حزب التحریر اندونزی صادر شد

به گزارش ایرنا ، 'ویرانتو' وزیر هماهنگی امور سیاسی ، امنیتی و حقوقی اندونزی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد که دولت دستور انحلال حزب التحریر را صادر کرده است.

به نوشته تارنمای روزنامه 'تمپو'، وی گفت که این انحلال با نگاهی به ملاحظات مختلف و همچنین خواسته های مردم انجام می شود و دولت باید مراحل قانونی را به صراحت برای حل حزب التحریر انجام دهد.

این وزیر اندونزیایی تاکید کرد فعالیت‌های این گروه اسلامی افراط گرا با ایدئولوژی و قانون اساسی اندونزی مغایرت دارد.

وی با اشاره به اینکه این انحلال با دستور 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی انجام می شود، گفت این تصمیم دولت علیه سازمان های اسلامی نبوده و تنها برای مراقبت و حفظ و یکپارچگی جمهوری واحد اندونزی براساس تفکر پانکاسیلا و قانون اساسی 1945 صورت می گیرد.

'پانکاسیلا' ایدئولوژی رسمی دولت اندونزی به معنای پنج اصل دموکراسی، انسان محوری، عدالت ، توحید و وحدت است.

'حزب التحریر' اندونزی (HTI)معروف به چهره وهابیت در اندونزی است و سیاست خلافت به اصطلاح اسلامی را دنبال می کند.

پیشینه 'حزب التحریر' تندرو که گفته می‎شود در چند کشور جهان فعالیت دارد به سال 1953 میلادی باز می گرددد و توسط مهاجرین فلسطینی به ریاست 'شیخ التقی نبهانی' فلسطینی در عربستان سعودی و اردن بنیان نهاده شد.

گفته می شود در برگزاری تظاهراتی که طی چند ماه گذشته توسط اسلام گراها در پایتخت اندونزی علیه فرماندار مسیحی و نامزد انتخابات فرمانداری جاکارتا برگزار شد، حزب التحریر نقش داشت.

در این انتخابات نامزد مورد حمایت اسلامگرها پیروز شد و دولت اندونزی اکنون در هراس انتخابات سال 2019 است که اسلامگرها بتوانند سکان هدایت این کشور را در دست گیرند.

'انیس باسودان' وزیر سابق آموزش اندونزی و پیروز انتخابات فرمانداری شهر جاکارتا که مورد حمایت اسلامگراهای تندرو بود، پس از انتخابات، از آن به عنوان جنگ بدر یاد کرد و پیروزی اش را 'مداخله الهی' دانست.

قوی ترین حضور 'حزب التحریر' در اوت سال 2007 میلادی بود که ده ها هزار نفر از مردم در حمایت از خلافت به اصطلاح اسلامی در یک ورزشگاه جاکارتا گردهم آمدند.

کد خبر 369362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha